Počeo je Otkup knjiga Ministarstva kulture Republike Hrvatske pa je tako i naša knjižnica obogaćena novim naslovima. Ovaj put za vas smo izabrali jednu toplu obiteljsku priču, eseje poznatog umjetnika i razmišljanja jednog novinara kroz humoristični prikaz. Krenimo redom!
1. LOUISA MAY ALCOTT: Male žene
Radnja ovog svevremenskog klasika smještena je u miran gradić savezne američke države Massachusetts, a prati odrastanju četiriju sestara: Meg, Jo, Beth i Amy. Svakako je moralo biti teško sačuvati zajedništvo i održavati obiteljski dom za vrijeme očevog odsustva. Otac ima tešku ulogu kada kao vojni kapelan i to još za vrijeme građanskog rata ispraća ljude u onozemaljsku stvarnost. Odgojio je svoje kćeri da imaju osjećaj odgovornosti, da se žrtvuju za druge, da pomažu drugima i da se oslanjaju same na sebe. Dobra poruka i za danas. Još jedna stvar – izražavanje je važno – pa je svaka od njih vodila dnevnik. Mnogo se čitalo. Svaka od njih na svoj se način suočava sa životnim teškoćama i odgovornošću koju donosi sazrijevanje, bori se za osobnu neovisnost (glavna junakinja, Jo March, npr. pišući trivijalne gotičke trilere) i za pravo na ljubav. Obitelj za sve njih ostaje temeljna etička i emotivna vrijednost. Osim što osvaja svojom toplinom i neposrednošću, ovo djelo iz druge polovice 19.-og stoljeća sve više dobiva na aktualnosti zbog propitivanja tradicionalne uloge žene u domu i u društvu i zbog svoje nenametljive slojevitosti. Roman je objavljen krajem rujna 1868. i postao bestseller. Do dana današnjeg, “Male žene” se redovito tiskaju, prodano je na milijune knjiga a prevedene su na više od 50 jezika. Prva je kazališna predstava bila na Broadwayu već 1912. a postoji i mjuzikl i opera. Osim brojnih filmova, televizijskih serija u Japanu su napravili i crtanu seriju.
2. IGOR ZIDIĆ: ESEJI
Pred nama je obnovljeno izdanje koje je svjetlo dana prvi puta ugledalo 1963. godine. Vjerojatno da je svestrani Igor Zidić potaknut općom retro modom koja nas okružuje odlučio i sam novijoj generaciji likovnih umjetnika i poznavateljima likovnih izražaja predstaviti jedno od svojih prvih razmišljanja o nekim hrvatskim modernim i suvremenim slikarima i kiparima . Da je, tada bio napisan, taj bi mu prešućeni podnaslov omogućio da se pozove na činjenicu kako je već zarana definirao područje svoga cjeloživotnog rada i zanimanja. “Prava je nagrada knjiga, a ne ono što za nju dobiješ.”- navodi Zidić. No s obzirom na brojne pozitivne kritike ove knjige autor je pogodio u samu srž i priredio dopadnu kompilaciju svega što je zapravo važan i nezaobilazni dio suvremenog slikarstva i kiparstva. Vrlo je dojmljivo pratiti uspomene sa izložbi koje su obogaćene brojnim fotografijama te doživljaje i razmišljanja koje Zidić dijeli sa čitateljima. Svakako zanimljiva literatura za svakog čitatelja koji želi upoznati neke od najvažnijih umjetničkih dostignuća iz svijeta slikarstva i kiparstva.
3. ŽELJKO IVANJEK: BRK I VRABAC
Uvijek je zanimljivo pročitati knjigu koja je bila nominirana za nagradu. A evo, upravo jedna takva je pred nama! Biti nominiran za najbolji hrvatski roman 2019. godine velika je čast. A sada možemo ukratko iščitati razloge zbog kojih je upravo ova knjiga nominirana za tako veliku nagradu. Novinar dnevnika “Jutro”, Predrag Vrabac, dobiva zadatak napisati knjigu o ostarjelom Titovom generalu, Ivanu Mirkoviću Brku, skojevcu i partizanu, šefu jugoslavenske vojne tajne službe. Priznali mi ili ne, ali čim se pojavi knjiga koja se bavi temom bivše države odmah zaokupi javnost. Tako je i sa ovim romanom. Ljudi koji su živjeli u to vrijeme prisjećaju se političkih tajni i skandala o kojima autor piše. Ljudi novije generacije koji su rođeni nakon propasti bivše države ovim romanom mogu na dopadljiv način dobiti vrlo interesantan prikaz zemlje o kojoj se toliko priča već trideset godina nakon njene propasti te možda i sami uvidjeti razlog zašto su se neke stvari morale dogoditi. Roman postavlja pitanje: jesu li različiti državno-politički sustavi rodili tipične predstavnike ili samo iznimke? No, odgovor na to pitanje mora pronaći sam čitatelj ponaosob.